POLI Bloggerz

Adik Chumill & Abg Encem

Wednesday, 3 April 2013

Doa orang yang teraniaya


alam kehidupan manusia di dunia ini tidak sunyi dari berbagai ragam dan perangai manusia.Ada yang baik dan tak kurang juga yang berperangai jahat serta zalim, hatta dari kalangan saudara mara, adik beradik sendiri pun sanggup berbuat zalim.Lebih menyayat hati apabila ada anak sendiri yang sanggup melakukan kezaliman terhadap kedua orang tuanya. manusia jenis apakah ini??

Di waktu ini kezaliman sudah bermaharajalela. Nyawa manusia sudah tidak berharga. Baca dan tengok lah berita di tv, internet dan dimana saja kezaliman berlaku di merata-rata tak kira agama ataupun bangsa.Yang kecik, kerdil,rakyat jelata selalu menjadi mangsa.

Kezaliman dan kejahatan dilakukan dalam berbagai cara, ada yang tersembunyi@cara halus seperti guna santau dan bomoh. Ada juga secara terang nyata saperti bunuh, seksa, dera dan lain lain lagi.

Bagi orang islam DOA adalah senjata yang paling ampuh bagi orang yang tidak berdaya untuk melawan kejahatan tersebut.Lagipun, Allah berjanji kepada orang-orang yang soleh yang teraniaya dalam surah Alam Nasyrah." Selepas kepayahan, pasti datang kemudahan. ".

Doa orang yang teraniaya

1. Mohon pada Allah, untuk menggantikan penipuan dan sebagainya dengan rezeki yang lebih baik dan bertambah-tambah. Baca " Allahuma ajurni fi musibati, wakh lufli khairan minha ". Sangat mujarab bagi orang-orang yang dizalimi dan cepat pula dapat jawapan dari Allah.

ATAU .......

2. Sebutkan doa di dalam bahasa kita " Ya Allah. Mereka ini ( sebut nama mereka ) zalim pada aku. Aku mohon balasan yang setimpal ke atas mereka. Serta bantulah aku keluar dari kesusahan ini. "Juga mujarab.

ATAU .....

3. Biarkan Allah balas mereka di Padang Mahsyar. Tuntut dari Allah segala pahala mereka dan minta Allah campakkan dosa-dosa kita pada mereka. Mereka akan kekal memikul dosa kita dan menerima balasan buat selama-lamanya.

thanxs ! love you ;)

2 doakan cik enon kurus:

Affy Afiqah said...

I've once in a very suffering hurting moment few weeks before. Dianiaya oleh tuan rumah sewa, gf kawan tunang saya(mastermind). Dihina, dikatakan tidak bermaruah, tuan rumah cakap pada tunang saya, saya campak AlQuran padahal saya langsung tak buat macam tu.

Sampaii saya end up buat keputusan untuk keluar dari rumah tu. Saya gaduh besar dengan tunang sebeb mereka berdua, hampir putus tunang. Alhamdulillah, hubungan masih boleh diselamatkan.

Kalau ikutkan hati nak balas balik apa yang mereka dah buat. Tapi hati just mampu sabar :')

Anonymous said...

salam....di tempat kerja..saye merupekan senior 6 tahun... saya suke buat sesuatu kerja dgn sendiri tanpa myusahkan org lain..apabile sesuatu barang nak dipakai esok, tidak di indent lg.....saye beritahu lah ketua saye.....namun di marahnye saye....tapi di belakang sy die maki saye, die cakap pantat...adakah sebagai seorang ketua, anda rase adakah patut org mghomati anda..... tapi takpe, saye pendam berdoa....saya insan yang lemah, tidak akan memaafkan dan tunggulah di padang masyar nanti, tidak kena pada diri sendiri namun akan kena pada famili anda sendiri......
apabila kita membantu seseorang , adakah perkataan bedebah patut muncul untuk menyatakan terima kasih....?
saya masih bersabar bile mengenangkan sikap rakan sekerja.....dendam tetap ade, cuma saye ini jenis sukar memaafkan.saya tidak membalasnye- hanya tuhan membalasnye.......

mungkin, saya mengikut perangai arwah ayah saya, ramai cakap arwah seorang yang baik , rajin menolong orang......

entahlah, mungkin saye terlalu baik sehingga di buli orang.....

terima kasih membaca.

C0Pyright 2010-2011.All Right Reserved by Zainun Jisni